Monday, November 7, 2011

Perjalanan sebuah karier

Bismillahirrahmanirrahim..sudah lama saya tidak menulis. Terasa sayang pula membiarkan blog ni sepi tanpa ada coretan. Biarlah saya tak mampu untuk menulis gagasan idea atau buah fikiran yang hebat, blog ini perlu hidup walaupun hanya sekadar menceritakan perjalanan sebuah kehidupan. Moga-moga ada sisi yang baik kepada pembaca =)

Kini dah masuk minggu ke-9 saya mula menjejakkan kaki ke wad rawatan harian. Baki lagi 2 minggu sebelum exam. Takutnya nak exam. Memang nak lulus je tapi bila fikir-fikirkan, belajar bukanlah untuk exam semata-mata. Ilmu yang ada xboleh dilupakan sebaik selepas exam tapi untuk seumur hidup..

First time masuk hospital, saya menangis. Macam ni ke kerja seorang h/o? ke sana ke mari buat kerja (buat prosedur kepada pesakit, ikut specialist round n etc.)..busy nya wad dengan pesakit-pesakit, pelawat, nurse, doktor2 dan juga pelajar2..very crowded, bau dan bunyi yang macam2...ia mendera perasaan saya..




Hari pertama di wad, kaki saya kejang, berdiri dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Mundar mandir dalam wad, tak tahu nak buat ape. Tapi lama-lama saya terbiasa dan tahu bila masa kena berada di wad dan bila masa boleh berehat. =)

Seminggu yang pertama, kehidupan jadi tak terurus. Masa untuk Allah, masa untuk bersosial dan berukhuwwah hatta masa untuk diri sendiri terabai..astaghfirullah.

Lagi satu tugasan saya adalah memenuhkan buku log dengan prosedur2 medik, contohnya ambil darah pesakit, pasangkan 'branula', pasangkan catheter (salur kencing) dan lain-lain lagi. Pertama kali ambil darah pesakit, terketar-ketar tangan. Saya dah buat yang terbaik tapi dapat separuh je, pesakit tu menjerit "saaakit!". Tambahan pula, waris pesakit tersebut marah saya "awak ni pegang jarum macam pegang pen!". Masa tu memang rasa luluh hati, hilang semangat, and demotivated!hee.stress..




Satu lg cabaran dalam klinikal years ni adalah tak tahu macamane nak study. Biasanya duduk dengan buku n baca. Tapi cara tu dah tak boleh dipakai. Seorang h/o pernah pesan bilamana dia tengok saya dan kawan-kawan tengah baca buku di bilik rehat staff: "study on patient, that's the right way for you to study in clinical years". =)

banyak lagi kenangan dalam wad yang tak dapat saya luahkan di sini. Kadang-kadang hati jahat saya berbisik: kenapa tak jadi cikgu je? hee

saya positifkan diri..belajar kerana Allah. Jadi doktor pun kerana Allah =)

Setiap hari saya berkunjung ke wad, jika niatkan untuk melawat saudara seislam lain yang sakit pasti Allah mengganjari setiap langkah ke wad apatah lagi jika buat kerja-kerja di wad, ganjarannya pasti lebih besar!Setiap kali menyentuh kulit pesakit berlainan jantina ataupun terlihat aurat pesakit ketika membuat pemeriksaan atau prosedur, ber 'istighfar' agar Allah memaafkan kita atas darurat itu..

Niat adalah perkara penting pada waktu ini..kenapa aku memilih jalan ini?
"when Allah brings you to it, He will brings you through it..believe it and just hold on..."

bersambung....=)(doakan Allah permudahkan saya dalam exam 21 nov ini...)

3 comments:

  1. Assalammualaikum ukhti..
    ::tErima kasih UNtUk Segala perKOnGSIAN..
    ::jadikan pt sbg "buku Rujukan" tuk clinical years..sgt membantu+dpt faham emosinya+treatment b'kesan..i'allah..^__^
    ::najah fil imtihan..ameen

    ReplyDelete
  2. aizat: boleh jgk jd cikgu, apply for bms lecturer after ths. sudah terlajak undur berundur, yang ada hanyalah masa depan yang perlu diisi dengan harapan dan masa depan..go2!

    ReplyDelete